Saya Tak Pernah Pakai Barang Mewah, Mahal

Ameer Ali Mydin Saufiwahab.com

Sumber : Mstar online

SUBANG JAYA: “Nak cantik, bergaya tak semestinya pakai barang mahal, berjenama,” demikian prinsip dipegang Pengarah Urusan Mydin Mohamed Holdings Berhad (Mydin), Datuk Dr Ameer Ali Mydin.

Orangnya cukup ‘sempoi’ tapi penuh bergaya.

Saat bertemu dengannya pada sesi temu bual baru-baru ini, usahawan berjaya berusia 61 tahun itu tidak malu mengaku apa digayakannya bukan barangan berjenama, jauh sekali yang mahal-mahal.

“Anda rasa, berapa harga tie (tali leher) saya ni?,” tanya beliau sambil membetulkan kedudukan tali lehernya.

Mendengar jawapan penulis mengenai harga sepatutnya dan dirasakan ‘kena’ dengan jawatannya sebagai pengarah urusan, Ameer Ali hanya tersenyum.

“Ini ‘tie’ (tali leher) Mydin, ‘brand’ Titan. Harganya hanya RM12.90. Ada dijual di bawah (Pasaraya Mydin). Orang tengok, mungkin orang ingat jenama mahal kan sebab ada yang tak pernah dengar jenama ni.

“Kalau dibungkus kemas-kemas, orang akan kata cantik dan mahal. Tapi, sebenarnya ada dijual di Mydin. Cuma, kalau letak jenama Mydin, orang katalah murah. Bila letak nama Titan macam ni, orang pun tak tahu ia jenama mahal atau murah.

“Sebabnya, sekarang terlalu banyak jenama yang ada di pasaran dan ada yang jual produk mereka pada harga mahal,” katanya.

Ameer Ali berkata, sejak kecil, beliau memang tidak pernah memiliki barang berjenama mewah kerana paling penting, apa dipakainya kelihatan cantik dan kena pada tempatnya.

“Cara dan gaya kita bawa diri akan boleh nampak ia seperti mewah,” kata anak kedua daripada tujuh beradik ini penuh berkeyakinan.

Menurutnya, sejak kecil, beliau sudah dididik mengamalkan kehidupan yang sederhana.

mydin Chairman saufiwahab.com

sumber carian google

“Apa yang saya amalkan, begitu juga ia diterapkan dalam perniagaan. Mydin, harga murah, tetapi kualiti terbaik. Mydin menyediakan pelbagai barangan dan jenama untuk golongan sederhana di Malaysia. Biarlah membeli menang memakai,” katanya.

Ameer Ali berkata, sebelum akur dengan permintaan arwah bapanya untuk menceburi bidang perniagaan, beliau bertugas sebagai pengurus di Arab Malaysian Merchant Bank.

Katanya, beliau menjaga cawangan ketiga Mydin yang pertama di Lembah Klang, iaitu di Jalan Masjid India pada 1987.

Umum mengetahui sejarah penubuhan Mydin adalah pada 1957 di mana, kedai pertamanya di Jalan Tok Hakim, Kota Bharu, Kelantan yang diasaskan oleh bapa Ameer Ali iaitu Mydin Mohamed Ghulam Hussein.

Selepas 22 tahun, Pasaraya Mydin mengorak langkah dengan membuka cawangan keduanya di Kuala Terengganu pada 1979.

Kini, empayar Mydin berkembang pesat dan dikenali sebagai Mydin Mohamed Holdings Berhad.

Menyambut ulang tahun ke-60, Mydin meneruskan langkah perniagaannya dengan membantu orang ramai berbelanja, khususnya golongan pertengahan dan berpendapatan RM3,000 ke bawah.

“Inilah fardu kifayah kami. Mydin juga seberapa boleh nak bantu orang ramai menjimatkan wang ketika berbelanja. Dalam perniagaan ini, kami tidak mampu untuk memuaskan hati semua orang. Cukuplah dengan memberi fokus kepada golongan tertentu, itu sudah memadai,” katanya.

Ameer Ali berkata, Mydin sentiasa mengamalkan harga berpatutan buat pelanggannya.

“Dah 60 tahun kami bertapak dengan 322 cawangan di serata Malaysia dan insya-ALLAH akan menambah tiga lagi tahun ini. Sempena 60 tahun ini juga sudah pasti Mydin menyediakan sesuatu yang terbaik buat pelanggan setia kami,” katanya.

Tagline ‘Mengapa Bayar Lebih, Belilah Dengan Harga Borong!’ membuatkan Mydin kekal bertahan begitu lama, ditambah dengan ramuan diamalkan dalam perniagaannya, membuatkan pasar raya ini terus melekat di hati pengguna.

“Dengan keadaan ekonomi yang tidak menentu, dan persaingan dalam bidang ini, tetapi saya bersyukur kerana dengan kakitangan dan pelanggan setia, kami masih lagi mampu memberikan yang terbaik buat semua,” kata Ameer Ali. -SinarOnline

Sumber : Mstar Online | Selasa, 15 Ogos 2017

Tahap Mana Kita Bersyukur

Semalam berpeluangan membawa seorang murid ke hospital untuk membuat pemeriksaan lanjut dan pengesahan Orang Kelainan Upaya: Masalah Pembelajaran(Disleksia). Atas permintaan bapanya untuk membawa semua ahli keluarga, aku dan isteri tunaikan kerana itu tidak menjadi masalah kepada kami. Sewaktu dalam perjalanan kami berbual-bual dengan keluarga tersebut. Alngkah terkejut lagi terperanjat,itulah kali pertama mereka dapat keluar ke bandar bersama-sama dengan semua ahli keluarga. Mereka keluarga yang benar-benar susah dari semua segi, cuma berkenderaan motosikal. Suami sahaja bekerja, isteri pula kerja di kampung yg tak menentu pendapatan. Anak-anak mereka pula begitu teruja menaiki kereta.

Di saat kita bersyukur dan hidup dibawah kemampuan dengan pendapatan yang tinggi, kita merasa dengan membeli kasut jenama “Bata” sebagai contoh, padahal kita boleh membeli kasut Jenama “Nike” “Adidas” dan sebagainya kita sudah cukup bersyukur. Saat itu aku bertanya dengan diri sendiri, Jika aku tak bersyukur dengan kehidupan aku sekarang ini, entah bagaimana jadi nanti.

Jadi aku membuat kesimpulan.. sentiasalah bersederhana walaupun gaji kita setinggi gunung atau lebih besar daripada orang lain, tiada apa yang dikejar. Cumanya lebih banyak rezeki kita, lebih besar kita dapat menyumbang kepada Tabung Akhirat kita.

Orang kata biar ikhlas,kita ambil contoh Tabung masjid kau masuk RM1 yang kau kata ikhlas tu selama lebih 25 tahun tanpa usaha nak mengikhlaskan jumlah yang bertambah ? Nak merasa ikhlas kena dipupuk dan didik. Kali pertama kau masuk RM 5,10,20,50,100 ke dalam tabung masjid.. kau akan rasa akward, betul ke apa aku buat ni,nanti habislah duit aku dan sebagainya.

Percayalah itu hanya pada permulaan, bila sudah menjelma rasa ikhlas dengan nilai baru tabung masjid kita, hati kita akan redha, syukur kita akan bertambah,Dunia kita letak ditangan, akhirat dihati.

7 Panduan Mengelakkan Daripada Terjebak Dalam Perlumbaan Tikus (Rat Race)

rat race

 

Pernah dengar istilah Rat Race? Ia digambarkan bahawa melakukan sesuatu perkara yang tiada kesudahan. Tiada akhirnya.

Ia ibarat seperti seekor tikus yang berlari di atas roda di dalam sangkarnya. Tiada matlamat. Berlari, penat , tidur, makan. Esoknya ulang lagi perkara yang sama. Tiada hasil. Tiada kesudahan.

Sama juga dengan orang yang bekerja 9 jam. Pergi kerja untuk gaji, gaji pulak bayar liabiliti dan kehendak diri. Tengah bulan habis duit. Kerja lagi. Dapat gaji belanja sakan lagi. Tidak sempat nak menyimpan dan beli aset. Hari-hari hanya mengulangi rutin harian yang sama.

Beli kereta untuk pergi kerja, dapat gaji habis bayar ansuran kereta. Pergi kerja, balik kerja, tunggu gaji. Bosan. Tiada matlamat hidup.

Kau rasakan seolah-olah seperti berlumba dalam perlumbaan tikus (rat race). Ia tiada kesudahannya. Saling berlumba dan bersaing dengan orang lain dalam perlumbaan yang mengejar kehendak, membina liabiliti. Lantas kau juga yang kerugian.

Kau kena keluar daripada rat race secepatnya. Ramai anak muda yang terkena dengan perangkap rat race ni. Dapat gaji belanja. Dapat gaji beli benda yang tak penting. Dapat gaji bayar itu bayar ini. Penat kerja tak berbaloi langsung.

Antara panduan untuk kau keluar daripada perlumbaan ini adalah;

Continue reading “7 Panduan Mengelakkan Daripada Terjebak Dalam Perlumbaan Tikus (Rat Race)”